Wat heb ik aan een mindfulnesscursus? En mediteren, waarom?

Op donderdagavond 20 mei start er een 8-weekse mindfulnesscursus, de MBSR.

Maar wat doe je precies in die 8-weekse cursus? En waarom zou je dat doen, mindfulness?

Tijdens de cursus leer je om bewuster te worden van jezelf, je gedachtes en je automatische patronen. En dat geeft je meer vrijheid om te kiezen voor bepaalde dingen, of juist niet te kiezen voor bepaalde dingen! Je kan dichter bij jezelf blijven.

Dit leer je op verschillende manieren. Door verschillende manieren van mediteren (zittend, liggend en lopend komen allemaal aan bod in de training) en door oefeningen die je – zonder dat iemand het hoeft te merken – toepast in het dagelijks leven.

Zo kun jij nu ook bij jezelf opmerken hoe je zit of ligt, terwijl je dit leest. Voel je je billen op de stoel, de bank, of waar je ook bent? Je benen, wat valt daar aan op te merken? En zijn je voeten warm, of juist koud?

En daarbij is alles goed! Ook als het prettig voelt of juist onprettig. Je merkt op, wat er op dit moment aanwezig is. Er is geen goed of fout.

Gedaan? Dan heb je zojuist gemediteerd, applaus!

Staat er toevallig wat te drinken bij je in de buurt? Dan kun je onderzoeken hoe de geur is, hoe de mok of beker aanvoelt in je handen en welk gevoel dit bij je oproept. Dat is ook een manier om bewust te worden.

Net zoals je je lichaam kunt trainen, kun je ook je hersenen trainen. Door ‘aan mindfulness te doen’ kan onder andere je amygdala (het ‘angstcentrum’ van je brein) minder worden geactiveerd. Dus zoals je spierbal groter wordt door veel te oefenen, kun je ook je emoties, gedachtes en gevoelens trainen! Hoe mooi is dat, dat je zelf invloed kan hebben op hoe je je voelt?

Wil je hier ook van profiteren? Meld je dan aan voor de training!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *