De 8-weekse training (MBSR)

Mindfulness-Based Stress Reduction

Tijdens de 8-weekse training zal je jezelf beter leren kennen door ervaringsgerichte oefeningen. Je zal het verschil gaan herkennen tussen een ervaring en je reactie erop. Je oefent ‘opmerkzaamheid’ en daardoor kun je bewuster reageren. Mindfulness is dus niet ‘je hoofd leegmaken’ of ‘zorgen dat je niks voelt!’ Kijk het filmpje hieronder maar eens.

Hoe ziet de 8-weekse MBSR training er dan uit?

Tijdens de 8-weekse MBSR staat oefenen centraal. Het is een praktische training, waarbij je leert door te doen en vaardig wordt door te herhalen.
De periode van 8 weken is er een die goed te overzien is. Het is bewezen dat deze oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Tijdens de sessies worden mindfulness-­oefeningen gedaan en er komen op een praktische manier theoretische aspecten aan bod. Thuis oefenen maakt een belangrijk onderdeel van de training uit; het is van belang hiervoor tijdens de training dagelijks 45 minuten te reserveren.

De mindfulness-oefeningen zijn gebaseerd op oosterse benaderingen maar aangepast naar de moderne tijd. Zo zijn de oefeningen zittend, liggend, staand of lopend. Alle oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang om inzicht te ontwikkelen in hoe je met jezelf omgaat. Dat inzicht krijg je doordat we stil staan bij wat goed gaat en waar je obstakels ervaart tijdens de oefeningen.

De training geeft ook uitleg over de thema’s en werkzame principes van mindfulness. Je leert een nieuwe, bijzondere manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten.
Iedere sessie heeft een eigen thema, zoals: ‘de automatische piloot herkennen’, ‘stress en stressreacties bewust beantwoorden’ of ‘hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?’ Na elke sessie zijn er een aantal oefeningen en aandachtspunten om de komende week mee aan de slag te gaan. Bij de bijeenkomst daarna komen we altijd terug op de afgelopen week.

Je krijgt een informatie-/werkmap voorafgaand aan de training. Hierin vind je achtergrondinformatie, kun je alles nog eens nalezen en staan de oefeningen voor thuis.

De training wordt gegeven in een groep van ongeveer 5 tot 8 personen.

Is deze 8-weekse training iets voor mij?

Dit programma is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene is welkom. Oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten. Iedereen kan ervan profiteren.

Er vindt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek plaats om samen te kijken of de training iets voor je is.

Zoals Jon Kabat-Zinn, de ontwikkelaar van de mindfulnesstraining zei:

‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven’

Bij twijfel kun je altijd overleggen. Geef het een kans!

Mindfulness meditatie stress Jon Kabat-zin MBSR ademhaling